This article was downloaded by: [Ingenta Content Distribution - Routledge]

On: 8 December 2008

Access details: Access Details: [subscription number 791963552]

Publisher Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered office: Mortimer House,
37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Israel Affairs
Publication details, including instructions for authors and subscription information:

http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713677360
ISRAEL AFFAIRS

The Israeli Newspapers' Coverage of Israeli Arabs during the Intifada
llan Asya

Online Publication Date: 24 January 2003

To cite this Article Asya, llan(2003)'The Israeli Newspapers' Coverage of Israeli Arabs during the Intifada’,Israel Affairs,9:1,185 — 211
To link to this Article: DOI: 10.1080/714003470
URL: http://dx.doi.org/10.1080/714003470

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Full terms and conditions of use: http://ww.informaworld. confterns-and-conditions-of-access. pdf

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or
systematic reproduction, re-distribution, re-selling, |oan or sub-licensing, systematic supply or
distribution in any formto anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or inplied or make any representation that the contents
will be conplete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formul ae and drug doses
shoul d be independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any |oss,
actions, clainms, proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly
or indirectly in connection with or arising out of the use of this nmaterial.



http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713677360
http://dx.doi.org/10.1080/714003470
http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf

91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 185 j\%

THE MEDIA AND THE ISRAELI ARAB CITIZENS

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:



15:55 Page 186

19/03/2003

91ia09.gxd

800¢ J9quadag 8 8T 2T

v [eBpa|inoy -

011Nq141Sig 1wua 1o eiuabu ]

:Ag papeo [umoq



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 187 j\%

The Israeli Newspapers’ Coverage
of the Israeli Arabs During
the Intifada

ILAN ASYA

The deplorable acts carried out in the occupied territories on the West
Bank and in the Gaza Strip, which began in December 1987 and led to the
Arabs’ adoption of the name intifada, placed the Israeli Arab citizens of
the state of Israel in a difficult position. Israeli Arabs are those Arabs who
remained within the borders of the state of Israel, as determined by the
armistice between Israel and the Arab states after the 1948 war. These
Arabs, who became Israeli citizens, were in fact severed from the rest of
the Palestinian population who lived west of the Jordan River and until
1967 were under the rule of Jordan or Egypt. Only after the Six Day War
and Israel’s capture of what is defined as Judea, Samaria (West Bank) and
the Gaza Strip (thereafter referred to as ‘the territories’) was there a
reconnection of both sectors of the Palestinian people.

The events of the intifada deepened the conflict of loyalties to which
the Israeli Arabs were subject: loyalty to the state of Israel of which they
are citizens, and loyalty to their conception of a Palestinian nation and
their identification of themselves with a people who lived under Israeli
occupation in the West Bank and the Gaza Strip. This article reviews and
analyses the Hebrew Israeli newspapers’ coverage of the Israeli Arabs’
reaction to the intifada during its first three years — from December 1987
to December 1990.

Researchers of the Israeli media’s coverage of the intifada mostly
describe the way it treated those events whose focal point was the intifada
in the territories held under Israeli authority. They do not deal with the
media coverage of Israeli Arabs. Tamar Liebes describes how the Israeli
media is controlled by a Zionist hegemony; a situation that influences the
coverage of the intifada and of the Arab conflict in general.! The effect of
the Zionist hegemony on journalists and editors operates, according to
Liebes, on two levels. First, the technical influence — relying heavily on
authority sources — makes for coverage that is biased in favour of the Israeli

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

Downl oaded By: [lngenta Content Distributio

Ilan Asya is a Lecturer in the Department of Communication at Emek Yezreel College, Israel.

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 188 j\%

188 THE ISRAELI PALESTINIANS

side; second, the journalists and editors see themselves as part of the
Zionist movement, a condition which precludes coverage that is detached
and free of bias. In Israel the army is a symbol of anti-exile, which makes
criticism of it or anything to do with it difficult. Accordingly, Israeli
newspapers place restrictions on the extent of criticism of the
establishment. This is also consonant with the Israeli media consumer, who
will not tolerate any transgression of these accepted restrictions. Liebes
argues that the Israeli coverage of the intifada objectified Arabs as violent
mobs lacking a human face. The tendency to depersonalize while reporting
on the intifada is also highlighted by Roeh and Nir, who maintain that the
Israeli coverage constructed a ‘them-and-us’ scenario.? Their finding that
only six per cent of the Arabs who appeared in reports on the intifada were
referred to by their names, compared to 44 per cent in cases of Jews who
appeared in reports, serves as a stark example.

Arabs in the occupied territories, asserts Liebes, were initially perceived
as a factor that lay outside the orbit of Israeli society, a fact which
facilitated the objectification/distancing of them. Israeli Arabs, on the
other hand, presented a much more difficult problem; they shared
characteristics with the external enemy, yet also with Israeli society of
which they made up a part of the fabric.

Liebes assumes the Israeli Arab perspective. The subject of her analysis is
how the intifada impacted upon them, rather than how they were treated in
the media. The same subject is addressed by Eli Reches, A. Bligh, N.
Rouhana and M. al-Haj.? This research, however, aims to shed some light
on the position which the Israeli newspapers took towards the phenomenon
of Israeli Arabs identifying with the Arabs in the occupied territories.

On 9 December 1987 four Palestinians from the Gaza Strip died when
their car collided with a lorry driven by an Israeli. This incident was to spark
off the intifada, which can be dated from the following day. Rumours to the
effect that the accident had, in fact, been a reprisal for the murder of the
driver’s relative in Gaza’s central market induced widespread rioting.*

Any observer would have felt during this time the build-up of tension
before it exploded into the intifada. The level of animosity towards the
occupation had been escalating throughout Palestinian society. In the course
of 1987, up until the intifada, violations of the law increased by 100 per cent.’
Before the intifada, the Gaza Strip had been considered a dangerous area and,
owing to the increasing hostilities, access to it was periodically blocked. But
in spite of these indications, Israel’s security and political systems, as well as
public opinion, were taken by surprise when rioting broke out. The shock was
increased when it came to light that the rioters came from all walks of life,
and that children and youths — in so far as they also constituted the largest
demographic group — were the most active among them.

The impact of the intifada on Israeli Arabs was immediate. On 21
December 1987 their leaders called a general strike which met with

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 189 j\%

ISRAELTI NEWSPAPERS AND THE INTIFADA 189

unequivocal consensus. Strikes and demonstrations, however, did not
provide a sufficient outlet for the pitch of anger and discontent, and the
violent forms of protest seen in the territories were adopted on the same
day. The main highway connecting the central region of Israel to Emek
Yezreel — Wadi Arra — was blocked by residents of Arab settlements that lie
along the route. The uprising in the territories led to a 100 per cent
increase in subversive activities and Israeli Arab expressions of
nationalism, according to Eli Reches. These took the form of rioting,
burning tyres, blocking roads, stoning cars, daubing nationalistic slogans,
waving Palestinian flags, damaging property and agricultural produce, and
setting fire to forests. Most severe were violent terrorist acts, which
increased sharply. Reches counts 208 terrorists attacks in 1988, in contrast
to 69 attacks in 1987. According to official Israeli estimates, some 80 per
cent of the terrorist attacks in 1988 were perpetrated by Israeli Arabs. The
attacks consisted of 170 petrol bombs, 12 stabbings, 20 incidents
involving explosive packages, and three involving hand grenades.®

The tumultuous events unfolding in the territories and the hundreds
killed and injured attracted large-scale media attention. But it was only
when Israeli Arabs took to the streets that coverage of the Israeli Arabs’
activities began.

The following analysis will refer to newspaper coverage of five events,
which focused on the connection between the Israeli Arabs and the
intifada:

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

1. The Israeli Arab general strike in sympathy towards Arabs in the
territories was the first episode showing the intifada’s impact on Israeli
Arabs. This took place on 21 December 1987, ten days after the first
riots in the territories began.

2. The second event took place on 30 March 1988, during the Israel-Arab
‘Land Day’.

3. The third event was the 1989 ‘Land Day.’

4. The Israeli Arab reaction to the murders of seven Arab workers from
the Gaza Strip by an Israeli soldier was the fourth event. The murders
occurred on 20 May 1990 in the city of Rishon Letzion, near Tel Aviv.

5. The fifth event was the Israeli Arab reaction to scenes of rioting by
thousands of worshippers at the holy site of the Temple Mount, which
occurred on 8 October 1990. Nineteen Arabs were shot and killed by
Israeli security forces.

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

The analysis also includes the sporadic coverage from the years 1988 to
1990 that does not focus on specific events but which relates more
generally to the impact of the intifada on Israeli Arabs.

This analysis of the Israeli-Hebrew newspaper coverage is qualitative,
and textually examines the commercial newspapers — Ha’aretz, Ma’ariv,

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 190 j\%

190 THE ISRAELI PALESTINIANS

Yediot Ahronot, and the papers affiliated with political parties — Davar and
al-Hamishmar. Davar represented the ideology of the then Labour Party
and al-Hamishmar was the journal of the left-wing party Mapam. Both
were closed down a few years ago.

Several main conclusions spring from the analysis. The position of
Israeli Arabs with regard to the intifada was referred to in the Israeli
Hebrew newspapers mainly when they were actively involved in extreme
demonstrations, rioting or acts of sabotage of various degrees. In other
words, analysis and commentary in these newspapers normally followed
coverage of those events that were initiated by Israeli Arabs and that had
violent effects or the fear of such effects.

From an analysis of the events as reported, the Israeli newspapers
emerge as agents of the Israeli government and of the Israeli Jewish
establishment, serving to transmit on their behalf messages to Israeli Arabs.
In other words, the major findings of Liebes, Roeh and Nir concerning the
ideological hegemony are valid: the works of journalists and editors
reinforce the consensus and instruct the coverage of the Israeli Arab
protest. However, the modus operandi adopted by the newspapers when
reporting on Israeli Arabs was rather sophisticated. The fact that it was
Israeli citizens who were involved here, rather than the occupied
population, had turned the newspapers into an educational tool with the
purpose of bringing Israeli Arabs back into line. Most of the newspapers
here under review, employing the classic method of threats and
inducements, were mobilized by the government to diminish militant forms
of Israeli Arab participation in the intifada, or to prevent the intifada from
spilling over into Israeli territory. Analysis of various publications that
focused on the violent events of the intifada supports this conclusion.

The newspapers carried out this role in several ways:

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

1. By emphasizing in their news pages government messages that were
intended to act as a deterrent — at times these amounted to open
threats.

2. By producing analyses and commentaries by in-house writers which
transmitted overt and implicit threats. Sometimes threats were
transmitted by commentaries contributed by experts on Arab affairs.

3. By producing sympathetic articles intended to mollify Israeli Arabs
through the expression of empathy towards them and for their feelings.

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

It should be noted at this juncture that on many levels Israel functions as
a democracy of consensus. Its social structure is heterogeneous, Israeli Arabs
making up a large minority — 18 per cent of which arrived during the
intifada.” The Jewish population is not homogeneous, comprising people of
European, North African and Middle Eastern origin. Crossing ethnic lines,
there is also a religious—secular divide, between which there is constant
tension. Neither is the Arab population homogeneous, comprising Muslims,
Christians, Druzes, Bedouins and rural and city dwellers.

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 191 j\%

ISRAELTI NEWSPAPERS AND THE INTIFADA 191

Operating within a consensual democracy, the Israeli media assumes
contradictory roles. The tensions and divides in Israeli society create a
multiplex of bitter dispute and public argument that involves large
segments of the population. This situation is exploited by the media,
especially the commercial media, which often has the effect of
perpetuating the social tensions and divisions, which assists in expansion
of both distribution and ratings. Conversely, the Israeli newspaper
industry is conscious of its essential role in the Israeli consensual
democracy. It is especially sensitive to issues that appear seriously to
threaten public order, national security or the foundations of democracy,
society and state. Where these are at stake it is possible to discern the
process by which newspapers, following directives from the political
administration, will mobilize to ease tensions or reduce dangers.

The intifada’s intrusion into Israeli borders was perceived as one such
threat to national security and to the social equilibrium - a situation that,
naturally, activated mobilization of editorial boards.

The political stance of the newspapers had a substantial influence on
the coverage of Israeli Arabs during the intifada. For instance, the
relatively right-wing editorial board of Ma’ariv expressed the most
extremist position in relation to Israeli Arabs. But even al-Hamishmar, the
mouthpiece of the left-wing Mapam party, also railed against the possible
intrusion into Israeli borders of the intifada (see below). Al-Hamishmar
employed different devices for transmitting messages to the Arab public,
which they did via Arab members of Mapam who were also al-Hamishmar
subscribers. Al-Hamishmar’s dovish stance along with the potential for
negotiations with the Palestine Liberation Organization (PLO) were
considered by the Mapam leadership as seriously threatened by the
possibility of Israeli Arab loyalty to the PLO. A situation in which Israeli
Arabs chose this kind of loyalty over loyalty to the state of Israel would
undermine the basis for Jewish public faith in them and would provide
justification for the stigma of ‘Fifth Columnists’ which Israeli Arabs were
subjected to. It can be assumed that this reality would have had a
detrimental effect on the Jewish public’s acceptance of the dovish stance
of the ‘peace camp’. Al-Hamishmar expressed positive and understanding
views as to peaceful and quiet actions of support and of demonstration
that were taken by the Israeli Arabs. It strongly rejected, however, all
expressions of violent action and riots and, in fact, it used even overt
threats in order to prevent Israeli Arabs from resorting to such action.

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

THE GENERAL STRIKE - 21 DECEMBER 1987

On the day before the general strike, the popular and commercial Yediot
Ahronot and Ma’ariv issued a forceful message warning against the
intifada spreading into Israeli borders. The moderate newspaper, Yediot

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 192 j\%

192 THE ISRAELI PALESTINIANS

Abronot, published on its front page Prime Minister Yitzhak Shamir’s
warning to Israeli Arabs and to Arabs in the territories, not to follow
agitators.® The more nationalistic and right-wing Ma’ariv published on the
same day a more heavily loaded item, under the headline, ‘Arab Sector to
Strike Tomorrow — PLO Urges Spreading of Riots over Green Line’.” The
article said that, according to Israeli security sources, direct pressure was
put on leaders of the Israeli Arab public through telephone calls and
through the Israeli Communist Party, the majority of whose membership
and leaders were Israeli Arabs. Only at the end of this article is it
mentioned that violence was shunned during a rally of Israeli Arab
activists who termed the day of the strike a ‘Peace Day’. Ma’ariv points to
links between Israeli Arabs and the PLO, in an attempt to depict the
general strike as an outcome of Arafat’s prompting. In more explicit
terms, Ma’ariv in fact suggested that Israeli Arabs were a ‘Fifth Column’.
It must be borne in mind that before the Oslo accords in 1993, the PLO
was regarded by Israelis — because of its activities — as a terrorist
organization responsible for the deaths of many innocent civilians. The
above headline has another, perhaps predominant, intention of conveying
to Israeli Arabs that the stigma of ‘Fifth Column’ will seriously damage
their credibility and undermine their efforts to demonstrate loyalty to the
state. Accompanying the news item is an appeal from a right-wing Jewish
member of Knesset (MK) to Prime Minister Shamir, demanding that
Shamir should not recognize heads of local Arab authorities within Israel
as representatives of the Israeli Arab community.

The front page of Ma’ariv, on the day of the strike itself, is entirely
taken up by a banner headline, serving as a thinly veiled threat to the
Israeli Arab public that ‘Police and Army Forces Are on the Alert as
Sympathy Strike Begins’. A sub-headline, intended to soften, reads:
‘Government instructs security forces to act with restraint and avoid
friction with strikers’.

The purported objectivity of the reporting is somewhat belied by the
editorial of this issue, which makes very plain the newspaper’s position.
This position is assumedly that of the Israeli establishment towards a
possible Israeli Arab-intifada connection. The editorial declares that it is
too early to tell whether the strike planned by heads of Arab city councils
is a one-off event or the start of a major breakdown in order. According
to the author, the sympathy strike sets a precedent: never before have
Israeli Arabs identified so closely with Arabs in the territories. This
precedes the following threat:

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

There is no point preaching to, or reminding those who have already
joined the strike that their socio-economic situation is much better
today than it was when the state was established — better even than
that of their brothers in the other Arab states.

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 193 j\%

ISRAELI NEWSPAPERS AND THE INTIFADA 193

But their attention should be drawn to the dangers that ensue from
the course they are currently taking. At this juncture, we can only
hope that the Arab citizens of Israel will choose not to dance to the
tune of the PLO’s pipe in participating in these futile acts of protest.
Such actions can only increase the tensions and violence, and will
jeopardize the region’s chances of finding a political solution.

If the citizens of Nazareth, Shefar’am and the ‘small triangle’ really
want to influence the fate of the citizens of Judea, Samaria, and the
Gaza Strip, they would do well to remember that, as citizens of Israel
with the right to vote, they could achieve their ends more successfully
by exercising that and other rights, without burning the bridges of
understanding.

These bridges are essential for Arabs of the occupied territories,
Israeli Arabs, Israel, and the Middle East. We can only hope that those
heads of Arab councils, who decided on today’s strike, will do their
utmost to ensure that bridges will not be damaged.'®

12: 18 8 Decenber 2008

A cartoon by Dosh, Israel’s foremost nationalistic cartoonist, features
on the same page. It depicts a personification of Israel, walking on a path
that will shortly split. He is watching with some concern a figure who
represents the Israeli Arabs. This figure holds a tyre in one hand, while his
other hand holds the hand of a hooded terrorist carrying a bomb — in
other words the PLO. The cartoon clearly depicts the Israeli Arabs as
standing at a crossroads, faced with a choice between siding with the Jews
or joining the Arab terrorists in the territories.

In contrast to the hawkish Ma’ariv, Yediot Ahronot is less ideologically
orientated; it is Israel’s most popular paper among both the Jewish and
Arab readerships. Yediot Ahronot was less geared to representing the
hawkish position of the predominant right-wing elements of the then
coalition. The day before the general strike, Yediot Ahronot published an
article expressing the attitude of the Israeli Arab leadership. Its title posed
the question: ‘Are We To Sit Here in Silence While Throughout the World
There Are Demonstrations on Our Behalf?” The subtitle runs: ‘Head of
Sakhnin Council: “We are torn and we are hurting”, Head of Shefar’am
Council: “We have family in Nablus™.!!

This article created a forum in which Israeli Arabs could express the
complexity of their predicament as they saw it; they are Israeli citizens, yet
they are a part of the Palestinian people — often with relatives in the
territories. In offering a channel for public discourse the paper gave vent,
at least in part, to the mounting frustrations of Arab leaders and the Arab
community. Yediot Ahronot provided here a platform for the moderate
section of the Israeli Arab leadership; the more extremist views are
presented only at the end of the article. In this way, the paper brings to the
fore moderate views to an Arab public which, we can reasonably assume,

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 194 j\%

194 THE ISRAELI PALESTINIANS

is more exposed to extreme messages, which are by nature more
easily assimilated.

Despite its more sensitive tone, Yediot Abronot also issues threats. A
cartoon on the opinion page depicts a pile of burning tyres. Upon each is
written the name of an area that has risen against the occupation. The last
tyre being thrown on to the pile displays the name ‘Israeli Arabs’. The
opening article beneath the cartoon is by Zvi al-Peleg, an expert on the
Middle East who served for many years as a military governor of Arab
areas and, later on, as ambassador to Turkey.'? This article, which gives an
analysis of the Israeli Arabs’ relationship with the state of Israel, also
contains concealed threats. For example, al-Peleg explains why, since the
establishment of the state, Israeli Arabs have exercised restraint when
other events in the Middle East before the intifada were potentially more
explosive. Al-Peleg explains that Israeli Arabs usually refrained from overt
expressions of protest for fear of upsetting the precarious coexistence
maintained with the Jewish population. Later, however, he writes:
‘Another factor that contributed to the state of equilibrium is the attitude
to the Israeli Arab minority by the Jewish majority. This attitude made it
clear to all that the Jewish majority will not tolerate nationalist
expressions from the Israeli Arab minority.” The article closes with a direct
address to Israeli Arabs: ‘In these difficult times it can only be hoped that
within the Arab community reason will prevail over the recent outbursts
of emotion. Relations with the Arab minority have to be a two-way thing:
the state has obligations to its citizens, and likewise, citizens have
obligations to their state.’'?

The paper placed this article at the top of the articles page. This
underlined the paper’s efforts — probably made in consort with
government bodies — to reduce the scale of protest, and to subdue Israel’s
Arab minority. This, while in the territories the uprising and the military
response claimed the lives of many victims each day. It should be noted
that these were the early days of the intifada, a time when the Israeli
government had no understanding of the events unfolding, or of the
direction they were taking. The uprising was wrongly assessed to be
temporary only, as had been previous disturbances in the territories.

As it turned out, the ‘Peace Day’, declared by Israeli Arab leaders,
turned into “War Day’, and threats in the Israeli press came to no avail. An
article in Yediot Abronot on 22 December 1987 (the day after the strike)
cried: ‘Black Day of “Peace” from Nazareth to Jaffa’, which clearly
expresses the shock felt in the wake of the nationwide, violent protests. A
sub-headline ran: ‘Expressions of nationalism in the Israeli Arab sector
send shock waves through the political system’. The main headline issued
a blatant threat: ‘Rabin: We Will Impose Order Even If It Means Hurting’.
This headline is in fact inaccurate and misinforming, in that it distorts the
information in the body of the article, which quotes Rabin as saying that

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 195 j\%

ISRAELTI NEWSPAPERS AND THE INTIFADA 195

he will maintain order in the occupied territories. But the headline implies
that Rabin threatened to clamp down on Arabs within Israeli borders as
well, when in fact, as minister of defence, Rabin had no authority or
power over areas within the Israeli borders; these fall under police
control. His authority to enforce order extended only over the occupied
territories of the West Bank and the Gaza Strip where Martial Law was in
effect. The article’s author makes no mention of Arab settlements in Israel,
but Yediot Ahronot took the liberty to extend Rabin’s threat also to the
Arab citizens of Israel. This, we can assume, was done by Yediot’s editors
not only to reflect their own opinion, but also to express the pressure and
panic that were felt in the political and professional elite who were
responsible for the defence of the state. Panic can also be discerned in the
sub-headline, which speaks of the shock felt by the political system on
witnessing the level of disorder created by Israeli Arabs.

The severe shock to the authorities and to the political system is
attributable to the many disturbing precedents set by the riots on ‘Peace
Day’. One of the foremost journalists in Israel, Danny Rubinstein,
reporting from the occupied territories for Davar, anticipated the
authorities’ assessment that the events taking place in the occupied
territories were part of a unique process, beyond previous experience. In
an article on 25 December 1987 he claimed that the two weeks of rioting
in the territories, the general strike, the protests, and the blocking-off of
roads by Israeli Arabs had set a number of precedents in the life of the
state of Israel.’™ This fact is also hinted at by the main headline — ‘Not
Since 1948’. The high death toll of Arabs from the occupied territories
constituted the first precedent — according to official reports, 12 were
killed. Although most of the victims were young men, Rubinstein lists
among them ‘children aged 11 and women up to the age of 51°. The
presence of women and children among the victims was a new
phenomenon. Violent riots prior to the intifada had been composed
mostly of young men. Three further precedents that Rubinstein highlights
directly concerned the Israeli Arabs: first, the general strike encompassed
Israeli Arabs as well Arabs in the occupied territories; second, the blocking
of roads; third, the extensiveness of the riots. Violent events occurred in
Jaffa, Lod, Acre and Shefar’am. “We haven’t seen anything like this since
1948’, remarks Rubinstein. He also relates his impressions of meetings
with army officers and Israeli politicians, among whom, he says, the
reaction was one of bewilderment and dismay. Such reactions are
conveyed again in the leading article.

The participation in the riots by Arabs living in mixed cities also gave
cause for extreme consternation. In Jaffa, for example, the main street was
blocked and four Jewish students were injured by stone-throwers.
Previously, citizens of Tel Aviv had felt distanced from violent events in
areas with high Arab concentrations — the Galilee and the Triangle. In

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

[Ingenta Content Distributio

Downl oaded By:

o



91ia09.gxd 19/03/2003 15:55 Page 196 j\%

196 THE ISRAELI PALESTINIANS

Israel, Tel Aviv is regarded as the most Jewish Israeli of cities, yet this did
not make it immune from Israeli Arab rioting. Rubinstein does not
mention all the precedents set on ‘Peace Day’. Al-Hamishmar, 25
December 1987, widely reviews another precedent in an article which
notes that for the first time Bedouins from the Negev took an active role
within the general scope of the Arab protests. This included stoning
vehicles carrying Jews on Negev roads.” Yet another precedent is
discussed in Ma’ariv. Journalist Menachem Talmi, under the headline:
‘Riots in Jaffa; Stone-Throwing in Abu Ghosh’, sharpens the paper’s right-
wing message by drawing a comparison between the recent violence in
Jaffa and the bloodshed and ‘pogroms’ against the Jewish minority that
took place in the 1920s and 1930s.'¢ Talmi cites the words of a citizen of
Bat Yam, an outlying suburb of Tel Aviv and bordering Jaffa. His words are
emphasized in large print within the body of the text:

Arabs have blocked off Jaffa. What, pogroms here in Israel? — It must
be a bad dream. My own brother Binyamin was nearly killed in 1921
when Arabs were massacring Jews just near the building for immigrant
affairs. Good God what’s happening to us? The last thing we need
now is for the British to return.

12: 18 8 Decenber 2008

- Routl edge] At:

As if this emotionally charged message aimed at reinforcing anti-Arab
feeling among the Jewish readership were not enough, Talmi brings up a
fourth precedent. This was also set on ‘Peace Day’ when cars en route to
Jerusalem were stoned in the Arab village of Abu Ghosh. Talmi points out
that, in contrast to Arab villages that up to 1948 had surrounded it, Abu
Ghosh never participated in activities against Jews: ‘Abu Ghosh has never
been witness to stone-throwing or shooting. Not in 1921, in 1929, nor in
1936.” In the War of Independence this island of peace offered refuge to
Jews under attack by surrounding Arab villages. These villages were razed
after the war. Only Abu Ghosh was left intact, but now, ‘even in Abu Ghosh
it rains stones’. This issue serves a dual function: first, by emphasizing Abu
Ghosh as the least likely scene of violence, Talmi suggests the extreme level
of intensity and ubiquity which Israeli Arab militancy has reached. Second,
by distinguishing Abu Ghosh from other Arab villages, Talmi delivers the
implicit warning that if it continues on the militant path, Abu Ghosh, like
its one-time neighbours, will also be eliminated.

The shock caused by 